søndag 13. juli 2014

Tanker om siste leste bok: The Secret History

The Secret History av Donna Tartt


The Secret History
Donna Tartt
Utgitt: 1993
659 sider
ISBN: 9780140167771
Terningkast: 6 
Richard er en ganske vanlig ung student. Han har kjennskap til klassisk gresk, men når han blir oppmerksom på en liten klasse på colleget han kom inn på hvor det blir undervist i klassisk gresk er det ikke i hovedsak gresken han blir interessert i. Klassen blir drevet av en eksentrisk lærer, som bare tar på seg et fåtall elever hvert semester, og de få som går der kan og sies å være eksentriske. Men han blir sluppet inn i klassen, og sakte men sikkert blir han kjent med de andre studentene. Studenter som har gjort noe forferdelig, noe forferdelig han plutselig blir dratt inn i.




Tartt gjør noe så sjeldent som å røpe hvem som blir drept av hvem allerede i prologen til "Den Hemmelige Historien". Men så er det heller ikke mysteriet "hvem" som er spennende. Det er heller "hvorfor". Og ikke minst, hva gjør noe sånt med psyken til noen som har gjort noe forferdelig? Hva gjør det med de som var delaktige? Bringer dette de mer sammen, splittes de opp?

Det at vi allerede vet hva som kommer til å skje før første kapittel begynner gjør faktisk historien mer spennende. Man venter i spenning på at det skal skje, ser etter hint, motiver. Man synes allerede synd på offeret før han er introdusert, men vil den følelsen vedvare? Jeg er sikker på at hver enkel vil se på historien med egne øyne, få egne tanker. Det nesten skumle med historen er at man føler seg en del av gjengen. Personene er så godt karakterisert at man skulle tro dette var ekte personer, ikke fiktive personer i en roman. Personlighetene til hver enkelt er så godt gjennomført, så ekte, at du blir litt mer enn bare en tilskuer. Og det er godt gjort. Det er veldig godt gjort. Ikke nok med at jeg var enig i hva de ender opp med å gjøre, jeg følte at det var eneste utvei. Fordi det som overbeviste vennegjengen overbeviste meg. Alt det vonde de går igjennom etterpå treffer da også meg i en viss grad. Det kan dras paralleller til "Forbrytelse og Straff", men den er enklere og mer tilgjengelig.

Jeg har egentlig vært ferdig med denne boka i over en uke, men det var vanskelig å få ned noen konkrete tankter om den. Jeg likte den utrolig godt, ville ikke at den skulle ende, mye på grunn av atmosfæren i boka. Men hva vil det si? Jeg tror det jeg tenker på med den spesielle atmosfæren er det at jeg følte meg som en del av historien. Som om at jeg var tilstede, at jeg var med. Svært få bøker har fått til dette. Og det kan veldig godt være at dette ikke er en følelse veldig mange andre får. Your mileage may vary, som de sier. Men selv om du ikke blir så oppslukt så er det en veldig god historie, som tar opp temaer om den menneskelige psyken på en god og interessant måte.

6 av 6 vinflasker

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar