onsdag 7. mai 2014

Tanker om siste leste bok: I am Pilgrim

I am Pilgrim av Terry Hayes


I am Pilgrim
Terry Hayes
Utgitt: 2013
896 sider
ISBN: 9780552160964
Terningkast: 6
Et lik blir funnet i badekaret i en leilighet i New York. Badekaret er fylt med syre, alle ansiktstrekk er borte, tennene er trukket og fingeravtrykkene er ubrukelige. Politimannen Ben Bradley får saken, og han kaller inn en venn han tror kan hjelpe. Denne mannen eksisterer ikke lenger, men vi kan kalle han Scott en så lenge. Scott ser fort at dette er et perfekt drap, som har brukt alle triksene i boka. Nå har det seg at Scott skrev en bok om akkurat dette noen år før, en bok som mest sannsynlig har blitt brukt for å utføre dette drapet.


Scott har ikke bare en fortid som forfatter, men og som en av de beste hemmelige agentene i den mest hemmeligeholdte etterretningsorganisasjonen i USA, "The Division". Og mens denne historien begynner med et perfekt drap i New York, så er det bare begynnelsen på noe mye mye større. Og spionkarrieren Scott hadde lagt på hylla viser seg å være vanskelig å bli kvitt.

For en bok! Det er sjeldent jeg leser noe så spennende at pulsen øker betraktelig, men her var det flere ganger man skulle tro jeg hadde vært ute å løpt. Hayes peprer historien med flere episoder fra agentlivet til Scott nå og da, noe som er spennende i seg sjøl, men handlingen i hovedhistorien er mer enn spennende nok. Ikke bare følger vi Scott i det han har gjort som agent, men vi følger og mannen jeg nesten kan kalle hans nemesis. Saracen.

Jeg vil ikke si for mye om hva planen hans er, men hele historien hans er veldig godt funnet på og godt fortalt. Alt virker veldig troverdig, noe som gjør hele historien litt skummel. Om dette kunne ha skjedd så er verden mye mindre trygg en man skulle tro. Hayes treffer og veldig godt på måten kapitlene er delt opp. Han vet akkurat når det blir mer spennende om han hopper til en annen person, eller tilbake til Scott. Små teasers og cliffhangers i begynnelsen eller slutten på et kapittel er og med på å øke spenningen flere hakk.

Etter å ha lest "I am Pilgrim" fikk jeg bare lyst til å lese mer av Terry Hayes. Dessverre er dette den første boken hans, men om han kommer ut med flere så er jeg der med en gang. For de som ikke leser mye engelsk kan jeg opplyse om at den er i ferd med å bli oversatt med forventet utgivelsesdato 05.09.2014.

Min score: 6 av 6 hemmelige identiteter.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar