torsdag 20. mars 2014

Tanker om siste lese bok: Mormor hilser og sier unnskyld

Mormor hilser og sier unnskyld av Fredrik Backman


Mormor hilser og sier unnskyld
Fredrik Backman
Utgitt: 2014
412 sider
ISBN: 9788202414672
Terningkast: 4
Elsa er sju, nesten åtte, og er litt annerledes. Mormoren hennes er veldig gal. Elsa går alltid med Griffing-skjerfet sitt, leser mye og sjekker ting hun lurer på på Wikipedia. Mormoren hennes lukker ikke døren til toalettet, skyter med paintballgevær fra balkongen og smugler øl inn på sjukehuset. Hvor hun er fordi hun er syk. Mormor er Elsas beste og eneste venn, og det passer jo aldri bra når bestevenner dør.
Når dette skjer veldig tidlig i boken, får Elsa et brev fra Mormor, og en beskjed at hun må levere det til en av naboene. Det er starten på en skattejakt og et eventyr.



Jeg pleier å gi bøker mellom femti og hundre sider før jeg "gir opp". Om det ikke fenger innen da er det lite trolig at resten gjør det. Og jeg var på nippet til å legge fra meg denne. Jeg følte humoren var for tvungen, dialogen var litt rotete og det var for mye snakk rundt et fiktivt sted Mormor fant på som heter "Landet-nesten-våken" som virket veldig som at det ikke hadde mye med resten av historien å gjøre. Men ca 60 sider inn begynte det å snu. Dialogen ble ryddigere, noe som nok hadde med at det ikke var mellom Elsa og Mormor lenger, trist nok. Jeg syntes humoren ble løftet litt, men den biten kan ha hatt noe med humøret mitt for den del. Og de oppsummeringene av eventyr fra "Landet-nesten-våken" som jeg trodde bare var for å fylle plass viste seg å ha en funksjon. En veldig fin funksjon.

Så man kan si at jeg gjorde en nesten full 180° på boka. Jeg endte opp med å like Elsa veldig godt, og gledet meg til jeg kunne lese videre. Backman er veldig flink til å både trekke på smilebåndet og i hjertetråder, men noen av de tristere hendelsene er ganske åpenbare en stund før. Det betyr ikke at det ikke er overraskelser i vente, for det er det. Det er og god humor der, selv om noe av det baserer seg på at man vet noe om Harry Potter og tegneserier fra Marvel-universet. For Elsa er litt annerledes.

Så alt i alt kan jeg anbefale "Mormor hilser og sier unnskyld". Bare ikke la de første femti sidene ta motet fra deg.

Min score: 4 av 6 brev

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar