tirsdag 11. mars 2014

Tanker om siste leste bok: Elle Melle

Elle Melle av M.J. Arlidge


Elle Melle
M.J. Arlidge
Utgitt: 2014
357 sider
ISBN: 9788241909986
Terningkast: 4
To personer blir kidnappet, låst inne uten mat og drikke. Men de får en pistol med en kule, og en beskjed om at en av dem kommer levende fra dette. Sålenge begge ikke dør av sult såklart. Forferdelig? Helt klart. For å gjøre det enda verre er ikke ofrene bare vilkårlige mennesker plukket opp fra gata, men personer som kjenner hverandre godt. Som de første "utvalgte"; et ungt kjærestepar. Hva ville du gjort? Tatt ditt eget liv? Ventet så lenge som mulig, i håp om å bli reddet? Eller ville du skutt den andre personen?



Helen Grace er etterforskeren vi følger, og det er henne som får i oppdrag å oppklare disse mordene. Og der tror jeg ikke at jeg kan si så mye mer. Man kan ikke si for mye om en bok som dette, uten å røpe ting som man helst vil finne ut av selv. Er og en passe enkel, kanskje ikke helt original fortelling, men fremdeles veldig lesbar for de fleste.
"To gisler. Én kule."
Til tider ekstremt spennende, med noen scener som jeg faktisk ble veldig spent av. Typen "sitte på enden av stolen" spent. Er ikke ofte bøker klarer å fremkalle denne følelsen, da det er mest visuelle ting som TV-serier og filmer som gjør det. Flere interessante karakterer, troverdige fæle scener som hadde passet fint hjemme i filmen "Saw", og en relativt tilfredstillende slutt på fortellingen gjør at jeg kan anbefale denne. Jeg koste meg ihvertfall med den, men den lander nok ikke på noen av topplistene mine. Men trenger du noe spennende å lese til påske, kommer denne godt med.

Min score: 4 av 6 gisler

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar