lørdag 15. mars 2014

Tanker om siste leste bok: Mannen fra Primrose Lane

Mannen fra Primrose Lane av James Renner


Mannen fra Primrose Lane
James Renner
Utgitt: 2014
486 sider
ISBN: 9788279005919
Terningkast: 6
Noen ganger finner man en bok man ikke vil skal slutte, hvor man uten problemer kunne gravd seg ned i sidene og bare blitt der. Dette er en av de bøkene.
David Neff er tidligere forfatter og journalist. Han har en sønn på fire med en kvinne som tok sitt eget liv bare timer etter at sønnen ble født. På pengefronten lider han ingen nød, da han skrev en bok som endte opp med å bli en bestselger. En såkalt "true crime" bok, som nøstet opp i en drapsak alle trodde var oppklart.



Han ser seg egentlig som ferdig på forfatterfronten, men når han blir spurt om å løse saken om "Mannen fra Primrose Lane" klarer han ikke helt å holde seg unna. "Mannen fra Primrose Lane" døde fire år siden, under veldig mystiske omstendigheter. For det første ble han sjeldent sett utenfor huset sitt, men når han var ute på spasertur gikk han alltid med vanter på hendene. Uansett årstid. Han ble funnet i hjemmet sitt, skutt, med avkappede fingre. Disse hadde blitt kjørt i en blender på kjøkkenet. Huset var helt fritt for fingeravtrykk, og det var ingen måte å identifisere mannen på. Hvem var han? Hvorfor ble han drept? Og er det bare en tilfeldighet at han ble drept nesten samme dag som kona til David tok sitt eget liv?

Det som gjør denne boken så utrolig fantastisk er mysteriet, og det at man kan faktisk løse det om man bare følger med. Jeg hadde mine teorier, og følelsen man får når man faktisk har gjettet hva som skjer er veldig god. Det betyr ikke at jeg ikke ble overrasket, for jammen kan James Renner finne på ting! På ett tidspunkt tenkte jeg at han aldri kom til å få til en tilfredstillende slutt på en slik historie, men det klarte han og. Til en slik grad at jeg satt å gliste for meg sjøl i minst ett minutt. For selv om det er en bok med en god dose humor, er den og veldig veldig mørk. Så at slutten er så oppløftende som den er må jeg bare applaudere. Men på en annen side kan den sees på som like mørk som resten. Finurlige saker.
Renner har og klart å få inn en god del morsomme og smarte referanser, noe jeg alltid synes er gøy.

På baksiden av boka står det "Tenk deg en episode av Doctor Who skrevet av Stephen King, blandet med en del Dennis Lehane og en del Murakami". Som fan av alle fire må jeg si at det er ganske spot on. Les den om du liker mysterier, om du liker å bli overrasket, om du liker spenning og humor. Les den!

Min score: 6 av 6 vanter

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar