mandag 24. mars 2014

Tanker om siste leste bok: Sønnen

Sønnen av Jo Nesbø


Sønnen
Jo Nesbø
Utgitt: 2014
510 sider
ISBN: 9788203355936
Terningkast: 5
Sonny Lofthus sitter i fengsel. Han er narkoman, og har sittet der siden han var atten. Man skulle tro det ikke var så lett å være narkoman i fengsel, men han får tak i det han trenger ved å sone for andres forbrytelser. Som og er eneste grunnen til at han sitter inne for drap. Når han var ung ville han bli politi som faren sin, Ab Lofthus, men noe skjedde som forandret livet til Sonny.  Hva var det som gjorde at Sonny endte opp der han er?


Til tross for situasjonen han er i nyter han stor respekt fra sine medfanger. Av den enkle grunn at han kan lytte. Han har blitt en slags skriftefar for de andre. Når han en dag får vite fra en annen fange hva som faktisk skjedde med faren hans, snur det opp ned på alt han trodde han viste.
Midt oppi dette har de prøvd å få Sonny dømt for enda et mord. Et mord politimannen Simon Kefas synes det er noe rart med. Og Simon var bestevenn med Ab Lofthus i sin tid...

Hva kan man si om Jo Nesbø's bøker som ikke er sagt fra før? Selv har jeg bare lest en av "Hole" bøkene hans (Snømannen), og jeg har sett filmen "Hodejegerne" men ikke lest boka. Og fra det lille jeg har lest/sett så er jeg enig med de fleste at Nesbø kan lage en god historie. Men jeg er ikke en av de som bare spiser opp alt han tilbyr uten videre.
Da var det sagt, så da kan jeg si at jeg like Sønnen veldig godt. Den er spennende og har en veldig god driv hele veien. Jeg likte og at det ikke var helt åpenbart fra begynnelsen hvordan dette skulle ende, eller hvordan veien dit kom til å være. Er og veldig forfriskende å lese om en helt man ikke er helt sikker på om man kan heie på...

Noen passasjer er litt langdryge, men kjedelig kan man ikke påstå at det er. Var og litt overrasket over mangelen av fæle blodige scener (er noen av de, slapp av), men det sier kanskje mer om hva jeg er vant til å lese enn hva som faktisk boka inneholder. Er ikke for de sarteste sjeler, men er heller ikke en orgie av blod jeg føler noen mener Nesbø har en tendens til å skrive. Den har det lille ekstra en krim trenger for at jeg skal like den godt, så er enda en "bør leses"!

Min score: 5 av 6 håndjern

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar