torsdag 10. april 2014

Bøker jeg har lest: S

S av J.J. Abrams og Doug Dorst


S
J.J. Abrams og Doug Dorst
Utgitt: 2013
472 sider
Engelsk
ISBN: 9780857864772
Terningkast: 5
S handler om boken "Ship of Theseus", og hvordan to personer prøver å finne ut hvem forfatteren bak boka faktisk var. Boka ble glemt igjen på et bibliotek hvor en ung kvinne finner den. Mannen har etterlatt flere notater i margene på boka, og siden ho og er interessert i emnet "V.M. Straka", som forfatteren het, begynner ho å skrive beskjeder og teorier tilbake i margene, før ho legger boka fra seg der ho fant den. De finner fort et system på hvor de skal legge den, og et vennskap har begynt. Et litt rart vennskap, siden de bare prater sammen gjennom beskjeder i margen på en gammel bok. Underveis forteller de mer om livet sitt, og man kan fort se en romanse begynne.

Selve boken "Ship of Theseus" handler om en mann som ikke husker hvem han er. Han får navnet "S" av noen som kjenner han igjen, men han får ikke mer oppklaring i hvorfor da han raskt blir sjanghaiet og ender opp på et forferdelig skip. Mannskapet har sydd igjen munnene sine, og skipet er tydelig bygd av vrakdeler fra mange skip. Der begynner et merkelig og dystert eventyr.
For at ting ikke skal falle ut kommer boka i
en forseglet eske.
Forfatteren V.M. Straka er en beryktet forfatter. Igjennom bøkene sine prøvde han å styrte folk med makt som ikke burde ha makt, starte revolusjoner og generelt forandre på ting som burde være bedre. Men ryktene gikk og om at han var en terrorist, attentatmann og spion. I tillegg er det ingen som vet helt hvem han var, eller om han i det hele tatt eksisterte som en konkret person.
Dette er hva Jennifer og Eric prøver å finne ut av ved å studere boken, som var hans siste. Den ble aldri helt fullført av Straka, men den faste oversetteren hans fant mesteparten på hotellrommet de skulle møtes på etter at Straka helt plutselig forsvant. Og derfor er de sikre på at hint om hvem han var vil være gjemt i boka.

Det første jeg tenkte når jeg åpnet boka var "herregud, det her er så tøft!". Det var avisutklipp, en serviett og postkort dytta inn i boka med jevne mellomrom, notater og beskjeder med forskjellig farge på hver side, og boka lukter til og med gammel. Utformingen og designet er helt perfekt, og det skal mye til for å toppe den biten. Så tenkte jeg "hvordan i alle dager skal jeg lese det her". Jeg endte opp med å lese hver side av selve boka, før jeg tok for meg notatene per side. Man faller fort inn i en rytme som passer.

Nå skal det sies at boka har usedvanlige store marger.

Og hva kan man si om historien? "Ship of Theseus" virker først som en passe god historie om en mann som muligens ikke er helt ved sine fulle fem. Om man bare leser boka tror jeg man kan få en slags forståelse for hva som foregår, for det er en rød tråd man følger, og historien er ikke så verst. Men sammen med teoriene og notatene til Jennifer og Eric blir det noe helt annet . Jeg kommer til å skrive mer om det i "spoiler"-feltet nederst. Måten alt er bygd opp på, og hvordan det hele henger sammen er veldig godt funnet på. Hadde ikke ventet noe annet fra J.J. Abrams, mannen bak for eksempel "Fringe".

Er du glad i gode historier, mystikk og bøker som er noe utenom det vanlige så er den her helt perfekt. Den finnes bare på engelsk, og vil nok aldri bli oversatt da det ville vært et mareritt å få til, men ikke la det stoppe deg!

Min score: 5 av 6 skip

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar