tirsdag 1. april 2014

Tanker om siste leste bok: Hvor ble du av, Bernadette

Hvor ble du av, Bernadette av Maria Semple


Hvor ble du av, Bernadette
Maria Semple
Utgitt: 2014
343 sider
ISBN: 9788290583939
Terningkast: 4
For en rar, morsom og fornøyelig bok. Første gang jeg bladde i den viste jeg ikke helt hva jeg skulle tro. Alt så veldig rotete ut, med uthevet skrift på enkelte ord, linjeavstand jeg ikke er vant med i romaner og ting som virket som trykkfeil. Viste seg at jeg bladde opp midt i en e-post fra en eventplanlegger. For store deler av boken er e-post, brev og andre typer meldinger mellom personer.



Boken handler mest om Bernadette, mor, arkitekt, nervevrak. Flyktet fra det gamle livet sitt som arkitekt etter en hendelse, og bor med mannen sin og datteren sin i et falleferdig hus. Mannen hennes jobber for Microsoft, og datteren går på skole. Siden både henne, mannen og datteren er litt eksentriske går det mye prat mellom andre mødre i området, som vi og får innblikk i.
Det er mye god humor å få i denne boken, og en god dose skadefryd. Og mens det en god stund virker som at det kanskje ikke er en vanlig slutt i vente, så har faktisk Maria Semple klart å nøste sammen alt til en veldig god avslutning. Tar heller ikke lang tid før man kommer inn i bruken av brev og annen korrespondanse som hovedinnhold.

Men man må nok like litt sære ting for å få mest ut av denne, noe jeg gjør. Er derfor ikke for alle, men om du vil ha en enkel liten morsom bok så er det bare å plukke opp denne.

Min score: 4 av 6 polarjakker

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar